Framer – błyskawiczne prototypowanie Twoich projektów
Błyskawiczne tworzenie prototypów jest potrzebą chwili dla dzisiejszych designerów, niezależnie od branży. Wytyczne, jakie otrzymują designerzy, są zwykle dość niejasne, a co za tym idzie, końcowy projekt wymaga wiele żmudnych poprawek.
Narzędzie do tworzenia prototypów wyposaża designerów w środki niezbędne do skutecznej komunikacji i współpracy z innymi zespołami czy klientami. Jednym z takich narzędzi jest Framer, stworzony z myślą o designerach UI/UX [ang. User Interface/User Experience]. Umożliwia im prezentowanie klientom swoich interaktywnych prototypów w efektywny sposób. Framer pozwala designerom wykańczać interaktywne elementy projektów w fazie prototypu zarówno za pomocą aplikacji komputerowych, jak i mobilnych.
Framer: Twórz i efektywnie finalizuj projekty
Framer to najprostszy sposób na stworzenie potężnego, interaktywnego i ruchomego prototypu na potrzeby designerów. To dobry sposób, by płynnie przejść z fazy prototypu do finalizacji projektu. Zamiast prezentacji papierowej wersji projektu, mamy możliwość dostarczyć klientowi interaktywny prototyp, który mogą dowolnie odtwarzać i wyrażać opinie na jego temat. Framer pozwala dokonać tego wszystkiego dzięki wielu, zróżnicowanym funkcjom.
- Prototypy tworzy się bez konieczności tworzenia nawet linijki kodu. Jeśli jednak użytkownik zna się na kodowaniu, Framer pozwala zanurzyć się głębiej w meandry tworzenia UI, by nanosić własne poprawki.
- Narzędzia do dodawania zróżnicowanych, możliwych do edycji motywów i elementów projektu są łatwe w obsłudze.
- Płynne sterowanie projektem i przejścia w wysokości 60 fps-ów to nieskończone pole możliwości.
- Przejścia pomiędzy stronami osiągnęły zupełnie nowy poziom: Możliwość własnego doboru kierunku i tempa sprawia, że przejścia między stronami osiągają zupełnie nowy poziom.
- Efekt poziomego i pionowego suwaka może być zintegrowany z szablonem.
- Szeroki zakres elementów wizualnych pozytywnie wpływa na satysfakcję użytkowników. Framer posiada funkcje wzbogacania aplikacji o barwne elementy, jak na przykład animacje — a wszystko to za pomocą prostej metody przeciągnij i upuść.
- Gotowe komponenty: Suwaki, dynamiczne mapy, integracja z serwisem YouTube, a także wiele innych elementów, które uczynią nasz projekt ciekawszym.
- Zasoby potrzebne do projektu, a w tym ruchome mapy, zestawy UI, a także wiele innych elementów dostępnych jest w sklepie, dzięki czemu nie musimy rozpoczynać całej pracy od zera.
Jak to działa
Framer oferuje prosty interfejs, w którym łatwo można rozpocząć pracę nad nowym projektem:
- Z okienka głównego należy wybrać „Nowy Projekt”. Aby w nowym oknie otworzyć płótno, wraz z rozbudowanym zestawem narzędzi i podglądem na urządzeniu, aby móc na bieżąco analizować nasz projekt.
- Płótno pozwala przeciągać elementy bezpośrednio z zestawu narzędzi. Ponadto, mamy możliwość importu wartości wektorów, aby rozpocząć pracę nad projektem.
- Prostym sposobem na rozpoczęcie pierwszego projektu będzie rozpoczęcie pracy od gotowego szablonu aplikacji. Należy nacisnąć klawisz „F”, a otworzy się lista gotowych szablonów w postaci panelu wyboru z prawej strony okna.
- Aby rozpocząć, należy wybrać jeden z takich szablonów; nazwijmy go naszym szablonem głównym. Mamy możliwość dowolnej zmiany rozmiaru w zależności od potrzeb, w tym celu wystarczy jedynie przeciągnąć krawędzie. Dodatkowo możemy dowolnie przesuwać szablon i powiększać konkretne jego obszary, za pomocą skrótów klawiszowych lub wyboru myszy.
- Następnie mamy możliwość uzupełnienia naszego głównego szablonu w elementy takie jak symbole lub tekst, dostępne w zestawie narzędzi, w lewym panelu płótna. Dodane kształty i elementy mogą być wypełnione kolorem w ramach interaktywnego projektu. Wypełnienia te mogą przybrać formę gradientu lub nawet obrazu — zupełnie jak w innych narzędziach do edycji, takich jak Photoshop.
- Płótna wyposażone są też w inteligentną siatkę, która może być wykorzystana do przypisywania elementów do projektu. Główny szablon można wypełnić z pomocą kilku różnych, wbudowanych szablonów, obrazów i interaktywnych elementów, w zależności od potrzeb.
- Następnie, do naszego szablonu należy dodać suwak. Dokonamy tego, budując warstwę szablonu, wystarczy wybrać obszar płótna i stworzyć warstwę szablonu za pomocą wklejania wielu szablonów/elementów.
- Kiedy już to zrobimy, należy wybrać suwak z interaktywnej listy narzędzi widocznej w lewym panelu, a następnie wskazać, w którym miejscu szablonu głównego chcemy umieścić element. Następnie wystarczy jedynie dołączyć opcję wyboru suwaka wraz z warstwą szablonu, za pomocą metody przeciągnij i upuść.
- W ten sposób mamy już naszą pierwszą, prostą aplikację interaktywną, za pomocą której mamy możliwość analizy i podglądu płótna. Aplikacją sterujemy za pomocą kursora myszy. Mamy też możliwość eksperymentów z innymi elementami.
Ocena Framera
Zalety- Narzędzie tak łatwe w instalacji i obsłudze jak każde inne narzędzie do edycji
- Wbudowane, zróżnicowane elementy, przyśpieszające tworzenie prototypów
- Przewaga nad statycznymi narzędziami do tworzenia projektów z suwakami, jak na przykład Photoshop
- Elementy projektu mogą być eksportowane i wykorzystane ponownie w ramach innych projektów
- Budowa aplikacji kompatybilna ze wszystkimi typami urządzeń i platform jak komputery, telefony czy tablety.
- Dobra komunikacja ze społecznością online
- Rozbudowane wsparcie bibliotek
- Sklep Frame X z widgetami UI
Wady
- Umiejętność kodowania może być konieczna, by radzić sobie w niektórych przypadkach
- Personalizacja gotowych elementów może być czasochłonna
- Gotowe elementy mają ograniczoną możliwość kreatywnych rozwiązań
- W celu uzyskania zadowalającego efektu może być konieczna personalizacja
Ostateczny werdykt
Framer to świetne rozwiązanie dla designerów, którzy mają już dość konwencjonalnych metod finalizacji projektu, wymagających serii spotkań i sesji współpracy pomiędzy zespołami i klientem. Za pomocą Framer mamy dostęp do interaktywnych aplikacji, nawet w fazie prototypu i finalizacji ważnych elementów projektu.
Jednakże chcąc stworzyć bogaty, interaktywny projekt w aplikacji, powinniśmy rozważyć personalizację i wykorzystanie różnych narzędzi, dzięki czemu nasze prace będą zróżnicowane. To dlatego, że Framer posiada jedynie ograniczony pakiet gotowych elementów.
W ostatecznym rozrachunku narzędzie to świetnie spełnia swoje zadanie, jakim jest tworzenie prototypów projektów i prezentacja konceptów w formie aplikacji.