Jak monitorować poprawność działania sklepu internetowego
Na pewno rejestrujesz ruch użytkowników w swoim sklepie. Najprawdopodobniej śledzisz też pozycje swojej strony w Google. Bardzo możliwe, że obserwujesz również wzmianki o swojej marce w Internecie. A czy monitorujesz dostępność i prawidłowe funkcjonowanie swojego sklepu?
Twój sklep nie jest niezniszczalny i mogą przytrafiać mu się usterki różnego rodzaju. Uszkodzeniu może ulec serwer, łącze, baza danych. Może przestać działać ważny formularz albo trzeci krok procesu zakupowego. Twoja strona może też zacząć działać wolniej niż zwykle.
Wszystkie te sytuacje będą miały negatywny wpływ na Twoją sprzedaż. Dlatego warto upewnić się, że o każdej awarii dowiesz się w pierwszej kolejności i będziesz mieć możliwość zareagowania jeszcze zanim użytkownicy zauważą.
Po co monitorować działanie sklepu
E-commerce jest branżą, w której awarie i usterki stron przekładają się na wymierne straty w najbardziej bezpośredni sposób.
Kiedy sklep internetowy jest niedostępny lub nie działa prawidłowo:
- tracisz zamówienia, które zostałyby złożone w tym czasie
- marnujesz budżet reklamowy na przyciąganie użytkowników, którzy nie mogą dokonać zakupu
- psujesz sobie wizerunek ryzykując, że użytkownicy, którzy zauważą awarię, już nie wrócą do Twojego sklepu
- pomagasz konkurencji – nikt nie będzie czekał na koniec awarii, tylko przejdzie do konkurencyjnego sklepu
- może to odbić się negatywnie na pozycjach Twojej strony w Google (w przypadku długotrwałych problemów).
Nie unikniesz problemów z działaniem sklepu, ponieważ ich potencjalnych przyczyn jest bardzo wiele. Fizyczne uszkodzenia urządzeń, przeciążenia, usterki systemowe, błędy w aplikacji, ludzkie pomyłki itd.
To, co możesz zrobić, to zminimalizować czas reakcji na awarię – za pomocą systemu monitorującego, który zaalarmuje Cię natychmiast po wykryciu problemu. O niedostępności całego serwisu dowiesz się przed użytkownikami – a dodatkowo wykryjesz usterki, których mógłbyś nie zauważyć przez dłuższy czas (najpewniej dopiero w wynikach sprzedaży za dany okres).
Dodatkową korzyścią monitorowania dostępności jest możliwość wykorzystania danych z monitoringu do uzasadnienia roszczeń wobec dostawcy hostingu z tytułu SLA.
Co monitorować w sklepie
Łatwo powiedzieć “monitoruj dostępność i prawidłowe funkcjonowanie”, ale co to dokładnie znaczy? Dostępność jest raczej oczywista, natomiast w jaki sposób monitorować prawidłowość funkcjonowania?
Dostępność
To podstawowa cecha do monitorowania, najlepiej z nie mniejszą częstotliwością niż 1 minuta. Polega na sprawdzaniu odpowiedzi serwera oraz czasu, w jakim on odpowiada. Zapewnia wykrywanie całkowitych awarii – padów serwera, łącza, DNS, braku plików aplikacji itd.
Zawartość
Monitoring treści polega na sprawdzaniu, czy pod danym adresem URL wyświetla się zdefiniowany fragment tekstu lub kodu. Pozwala to wykryć awarie np. bazy danych – kiedy serwis teoretycznie jest dostępny, ale wyświetla się bez treści (biała strona lub puste szablony).
Szybkość
Odkąd Google ogłosił, że uwzględnia szybkość stron w swoim rankingu, monitorowanie szybkości wczytywania nabrało jeszcze więcej sensu. Funkcja ta polega na mierzeniu czasu ładowania strony w całości (full-page) – czyli wraz ze wszystkimi osadzonymi grafikami, stylami, skryptami. Przekroczenie zdefiniowanego limitu traktowane jest jako awaria.
Funkcje
W Twoim serwisie może działać wiele różnych funkcji, ale w każdym sklepie internetowym najważniejszy jest oczywiście proces zakupowy. A usterka może się zdarzyć na każdym z jego etapów.
System monitorujący, udając prawdziwego użytkownika, przechodzi przez proces zakupowy zgodnie ze zdefiniowanym przez Ciebie scenariuszem. Czyli na przykład najpierw znajduje produkt za pomocą wyszukiwarki, następnie wprowadza jego parametry, dodaje do koszyka, zmienia ilość, podaje dane nabywcy, wybiera metodę dostawy i płatności i w końcu składa zamówienie.
Inne cechy
W zależności od potrzeb, możesz monitorować też inne cechy związane z Twoim sklepem, np. spójność kluczowych dokumentów (wykrywanie nieautoryzowanej ingerencji), dostępność serwera pocztowego, bazodanowego, FTP, DNS itd.
Jak optymalnie skonfigurować monitoring
Domyślne ustawienia testów monitorujących nie zawsze są tymi najlepszymi. Zazwyczaj po prostu są to najczęściej używane opcje.
Poniżej podpowiadamy, jak poustawiać monitoring, żeby np. uniknąć zalania nieistotnymi powiadomieniami, ale jednocześnie nie przegapić tych naprawdę ważnych zdarzeń.
Alerty
Oprócz alertów emailowych, najczęściej wykorzystywane są powiadomienia wysyłane SMSem. W przypadku niekrytycznych testów, ogranicz w ustawieniach dni i godziny otrzymywania SMSów – żeby system monitorujący nie obudził Cię np. o 3:00 w nocy.
Możesz też zdefiniować schemat alertowania – np. ustawiając, żeby system nie zawracał Ci głowy awariami trwającymi krócej niż 2 minuty, albo żeby przypominał o trwającej awarii co 5 minut.
Alerty mogą być wysyłane do wielu odbiorców – możesz zdecydować, kto otrzyma powiadomienia z którego testu. Przykładowo, o całkowitej niedostępności serwisu system może informować administratora serwera – a o problemie w procesie zakupowym osoby odpowiedzialne za aplikację.
Raporty
W historii zdarzeń wybranego testu w panelu użytkownika znajdziesz szczegóły wszystkich awarii – nie tylko typ błędu, ale również dodatkowe materiały, które pomogą Ci w analizie problemu – np. zrzuty ekranu, nagłówki HTTP, snapshoty HTML, pliki HAR.
Możesz też otrzymywać emailem raporty cykliczne, podsumowujące dany okres – najczęściej miesiąc, choć możesz też otrzymywać raporty co tydzień.
Integracje
Jeżeli Twój sklep jest oparty na popularnej platformie – np. WordPress/WooCommerce, Drupal, Joomla – możesz użyć gotowej wtyczki, dzięki której interfejs systemu monitorującego zostanie zintegrowany z Twoim CMSem i nie będziesz musieć się osobno logować, żeby wyświetlić historię monitorowania.
We wszystkich pozostałych przypadkach możesz skorzystać z oferowanego przez system API – i zintegrować dane z systemu monitoringu na dowolny sposób.
Dodatkowe wskazówki
Oto kilka podpowiedzi, o których warto pamiętać uruchamiając monitoring e-sklepu po raz pierwszy.
Wykluczenie ze statystyk
O ile testy sprawdzające dostępność strony są niewidoczne dla pakietów śledzących zachowania użytkowników na stronie (np. Google Analytics), o tyle te bardziej zaawansowane (monitorujące funkcje lub mierzące czas wczytywania) udają prawdziwych użytkowników i są rejestrowane.
Nie chcesz, żeby monitoring zakłócał Twoje statystyki, więc ustaw, żeby Twoje oprogramowanie ignorowało wizyty generowane przez system monitorujący. Musisz utworzyć filtr dla określonego UserAgent, czyli inaczej nazwy przeglądarki – np. “Super Monitoring”.
Ignorowanie zamówień testowych
Przy monitorowaniu procesu zakupowego musisz pamiętać o obsłudze (ignorowaniu lub usuwaniu) testowych zamówień po stronie sklepu – żeby nie były realizowane ani nie zakłócały statystyk sprzedaży. Rozpoznasz je po prostu po danych wprowadzanych w formularze, które zdefiniowałeś w scenariuszu – np. po adresie email.
Whitelisty
W związku z uruchomieniem monitorowania warto uwzględnić system monitorujący na whitelistach:
- na firewallu, dodając adresy IP wszystkich stacji monitorujących, żeby mieć pewność, że generowana przez stacje duża liczba połączeń nie spowoduje ich automatycznego zablokowania
- na serwerze pocztowym, dodając domenę, żeby się upewnić, że na pewno wszystkie powiadomienia i raporty dotrą do adresatów.
Okna serwisowe
Jeżeli planujesz prace w aplikacji lub na serwerze, które mogą powodować chwilowe niedostępności, dodaj w systemie monitorującym okna serwisowe. Monitoring zostanie wtedy tymczasowo wstrzymany a w historii testów nie pojawią się nieprawdziwe awarie.
Procesy w firmie
Przygotuj się na ewentualne awarie. Chodzi o to, żeby każdy wiedział, co robić, kiedy monitoring przyśle powiadomienia o wykryciu problemów. Zostawienie tego na “najbliższą okazję”, czyli pierwszą rzeczywistą awarię, to bardzo zły pomysł.
Pomoc w zasięgu ręki
Jeżeli nie wiesz, jak coś uzyskać, nie walcz godzinami z konfiguracją, tylko wezwij obsługę systemu. Specjaliści tylko czekają na okazję, żeby Ci pomóc – i przy okazji dowiedzieć się, jakie elementy sprawiają problemy (i można je ulepszyć).
Od czego zacząć
Załóż bezpłatne konto testowe i skonfiguruj testy monitorujące najważniejsze cechy Twojego sklepu. Albo poproś obsługę systemu o ustawienie ich dla Ciebie. Poobserwuj przez 2 tygodnie, jak to działa – jak wyglądają alerty, raporty.
Jeżeli przez całe dwa tygodnie akurat nie zdarzy się żadna awaria ani usterka, kliknij przycisk służący do wygenerowania przykładowej awarii testowej. Albo poproś obsługę o przedłużenie okresu testowego – na pewno się zgodzą. 🙂