Jak SEO-SaaS działa na Ukrainie i pomaga krajowi w czasie wojny
24 lutego do naszych domów zawitała wojna, która zmieniła życie wszystkich Ukraińców. Musieliśmy dostosować się do nowych warunków i przyzwyczaić się do życia wbrew otaczającej nas sytuacji.
Oczywiście, również przedsiębiorstwa musiały być elastyczne i znaleźć nowe perspektywy rozwoju. Jako firma ukraińska doświadczyliśmy tego na własnej skórze. Dlatego chcemy opowiedzieć Wam więcej o naszym życiu w czasie wojny i o ludziach, którzy stoją za naszą platformą.
Serpstat działa nawet w czasie wojny
Serpstat to wielofunkcyjna ukraińska platforma SaaS z ponad 30 narzędziami, które pomagają agencjom i firmom w analizie konkurencji, wyszukiwaniu nowych nisz i rynków, badaniu słów kluczowych i budowaniu backlinków. Korzysta z niej 700 000 użytkowników na całym świecie, a członkowie naszego zespołu znajdują się w różnych częściach Ukrainy.
Wojna wywróciła do góry nogami nasz zwykły proces pracy. Bezpieczeństwo pracowników stało się naszym najwyższym priorytetem. W pierwszych dniach wojny pomagaliśmy im w ewakuacji z Kijowa, Charkowa i innych miast, które znalazły się pod ostrzałem, do spokojniejszych regionów.
Potem pojawiło się pytanie: “Co zrobić z użytkownikami z Rosji?”. Nie mogliśmy przecież nadal pomagać w działalności państwa-agresora, wspierać jego zyski, gdy rosyjskie samoloty i rakiety niszczą nasze miasta i zabijają cywilów. Decyzja była jednogłośna: blokujemy konta użytkowników z Rosji, a VPN nie pomoże w ominięciu tych ograniczeń. W ten sposób Serpstat stał się jednym z pierwszych ukraińskich SaaS-ów, który zablokował konta użytkowników z Rosji, nie zważając na konsekwencje ekonomiczne.
Ponadto, na początku wojny straciliśmy większość naszych klientów z Ukrainy. Liczbowo rzecz biorąc, w pierwszym miesiącu straciliśmy około 50-60% zysków, ale trudno przewidzieć, jakie będą wyniki w przyszłości.
Zmusiło nas to do szybkiego przemyślenia naszych planów wejścia na rynki innych krajów. Obecnie koncentrujemy większość naszych wysiłków na Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii.
Oleg Salamaha, Founder & Board Member Serpstat
“Po zakończeniu wojny czeka nas dużo pracy: odbudowa gospodarki kraju.
Serpstat zawsze pomagał firmom na Ukrainie w rozwoju i znajdowaniu nowych rynków i klientów. Dlatego teraz czujemy się odpowiedzialni za gospodarkę Ukrainy i robimy wszystko, co możliwe, aby dostarczać stabilne dane naszym klientom i płacić podatki państwu, a z drugiej strony stać się podstawą do wspierania innych firm na Ukrainie. Planuję przeprowadzić serię wykładów dla Ukraińców lub uruchomić szkolenie, które pomogłoby rozwinąć biznes za pomocą wyszukiwarek.”
Pomimo tego, że wielu naszych pracowników zostało zmuszonych do opuszczenia swoich domów w poszukiwaniu schronienia, nasz serwis pozostaje stabilny. Codziennie pracujemy nad jego aktualizacją oraz opracowywaniem nowych narzędzi i funkcji. “Zachowaj spokój i ulepszaj Serpstat”.
Na przykład niedawno udostępniliśmy znaczącą aktualizację: narzędzie trendów unikalnych słów kluczowych, które umożliwia zbieranie popularnych tematów w miarę ich pojawiania się w regionie, co jest szczególnie ważne dla twórców wiadomości i autorów treści.
Przy okazji, możesz wypróbować Serpstat za darmo. Pomoże Ci on szybko przeprowadzić analizę konkurencji, klasteryzację słów kluczowych i optymalizację witryny. Nasza wersja próbna zawiera wszystkie te narzędzia.
Pracownicy Serpstat zmieniają branżę: Jak marketerzy i programiści pomagają naszemu krajowi
Podobnie jak wielu Ukraińców, nasi koledzy kontynuują pracę i wolontariat, pomimo dźwięków alarmów lotniczych. Niektórzy z członków naszego zespołu wstąpili do Ukraińskich Sił Zbrojnych, inni pomagają koordynować pracę wolontariuszy lub pracują w naszych siłach cybernetycznych, rozpowszechniając prawdę o wojnie na Ukrainie.
Na razie Serpstat koncentruje się na kilku kierunkach:
- wsparcie finansowe dla Sił Zbrojnych;
- inicjatywy wolontariuszy;
- konfrontacja informacyjna z wrogiem w przestrzeni cyfrowej;
- utrzymanie rentowności firmy w czasie wojny i utrzymanie zatrudnienia;
- wspieranie gospodarki Ukrainy.
Jak już wspomnieliśmy, niektórzy z naszych pracowników stanęli w obronie ojczyzny lub dołączyli do frontu wolontariuszy. Poniżej przedstawiamy kilka historii z ich udziałem:
Taras, Blog Editor (for now – UVJI Coordinator)
“Ukrainian Volunteer Journalist Initiative (UVJI) zajmuje się badaniem, weryfikacją faktów oraz tłumaczeniem potwierdzonych wiadomości z Ukrainy i dostarczaniem ich bezpośrednio do zachodnich dziennikarzy.
W ciągu tygodnia UVJI zamieściło w USA 173 artykuły o wartości 4,5 miliona dolarów, docierając do ponad 200 milionów Amerykanów.
I to nie licząc transmisji telewizyjnych. Ponad 10 z nich pojawiło się już w Newsmax, Fox News i GB Breakfast show.
Śpimy po 4-5 godzin dziennie, ale wszyscy są zmotywowani.
Znam ludzi, którzy pracują w Charkowie ze schronów przeciw bombowych, więc nie mam prawa narzekać”.
Andrii, Performance Marketing Specialist
“Koordynuję ruch oporu i udzielam wsparcia. Odpowiadam za jednostki ochotnicze i obronę terytorialną w Charkowie.
Ponadto nasza grupa przetwarza i konsoliduje dane od ludności cywilnej, które są następnie wykorzystywane do doprecyzowania współrzędnych dla dokładnej pracy naszych ptasich bajraktarów, artylerii i samolotów.
Jak można zobaczyć w relacjach wideo z niezależnych mediów, rosyjscy żołnierze bombardują spokojne miasta i wsie na Ukrainie, zabijając masowo osoby starsze, kobiety, dzieci, a nawet noworodki.
Jest to niedopuszczalne, dlatego każdy Ukrainiec robi wszystko, aby odeprzeć atak rosyjskich barbarzyńców i nieludzi. Widziałem, jak starsi ludzie rzucali kamieniami w czołgi, próbując je zatrzymać, gdy przejeżdżały obok ich domów.
Do tej pory nasi obrońcy odepchnęli wszystkich okupantów w kierunku Charkowa”.
Oleksandr, PHP Developer
“Jestem w obronie terytorialnej na przedmieściach Kijowa. Stoję na punkcie kontrolnym w moim mieście. Jeśli chodzi o moje wrażenia z tego, co się dzieje, to zamierzałem lecieć do Barcelony, ale nie po to, żeby walczyć. Rosja to słaby kraj tchórzy, a wojownicy są gówniani, tak samo jak tamtejsi ludzie! To, że wygramy, nie jest nawet przesądzone!”.
Nie jest tajemnicą, że ta wojna stała się ogromnym ciosem dla wszystkich i całkowicie wywróciła wszystko do góry nogami. W tej nowej rzeczywistości musimy pracować jeszcze ciężej. Celem Serpstat zawsze była pomoc firmom. Dlatego teraz robimy wszystko, co w naszej mocy, aby pomóc naszym pracownikom i klientom, wesprzeć gospodarkę kraju i przyczynić się do naszego zwycięstwa.
O Autorze
Daria Ahieieva jest redaktorem Outbound i Inbound w Serpstat. Daria zajmuje się współpracą z influencerami, blogami i mediami w branży SEO. Jako doświadczony twórca treści, Daria pracuje ze wszystkimi możliwymi formatami treści: od wywiadów i studiów przypadku po opracowania analityczne oparte na danych Serpstat.