Jak wykorzystać możliwości Canva w marketingu
Canva to platforma do tworzenia grafiki, która umożliwia użytkownikom łatwe dzielenie się postami w mediach społecznościowych, tworzenie okładek książek i opracowywanie pięknych grafik bez konieczności wcześniejszego szkolenia. Jest to doskonałe rozwiązanie dla właścicieli małych firm z ograniczonym budżetem.
Canva odnotowuje około 3.000 nowych projektów co minutę i ponad 1,2 miliarda rocznie. Jest to jedna z wiodących platform do generowania treści w mediach społecznościowych. Jeśli jeszcze nie miałeś okazji jej sprawdzić, możesz rozpocząć pracę za darmo. Aby używać tego narzędzia, nie potrzebujesz dyplomu z projektowania ani specjalnego przeszkolenia.
Bez względu na to, jakiej wielkości firmę prowadzisz, Canva ma rozwiązanie, które sprosta Twojemu budżetowi i potrzebom. Musisz załadować własne zdjęcia lub kupić zdjęcia z Canva. Canva oferuje obszerną bibliotekę zdjęć za 1$ każde – płatne wg wykorzystania.
Oto kilka najważniejszych powodów, dla których polecamy używanie Canvy jako części strategii marketingowej i kilka kreatywnych wskazówek, jak to zrobić.
1. Twórz własne memy
Wymyślanie postów do kalendarza marketingowego w mediach społecznościowych jest czasochłonne i wymagające. Nie zawsze możesz napisać pełny artykuł lub śledzić zewnętrzne źródła.
Jeśli jednak masz jakieś krótkie wskazówki, humorystyczne aluzje lub cytaty, którymi chciałbyś się podzielić, możesz stworzyć memy dla każdej strony mediów społecznościowych. Memy, które trafiają do grupy docelowej, będą prawdopodobnie udostępniane dalej, co zwiększy Twój zasięg.
Kiedy zalogujesz się do Canvy, wybierz posty do mediów społecznościowych dla wybranej przez siebie platformy. Zobaczysz setki szablonów. Dopasuj je do swojego stylu i zadbaj o to, aby były na tyle unikalne, aby wyróżniały się na tle konkurencji. Nie chcesz, aby wyglądały jak gotowe szablony.
2. Twórz skalowalne projekty
Konto Pro w Canva pozwala na zmianę rozmiaru każdego projektu dla innego celu. Zaoszczędzisz mnóstwo czasu. Prześlij swoje zdjęcia w najwyższej możliwej rozdzielczości i zapisz je jako PDF, aby gotowy produkt nadawał się do dużych wydruków promocyjnych, takich jak szyldy okienne.
Badania wykazują, że większe grafiki zwiększają sprzedaż. Dodanie oznakowania może podnieść konwersje o 60% lub więcej. Możliwość wykorzystania aktualnego projektu banera reklamowego na stronie internetowej i zwiększenia jego wymiarów oszczędza czas i wysiłek.
Możesz również zapisać swoje projekty w formacie SVG, który skaluje się w górę i w dół bez utraty ostrości obrazu. Jeśli pracujesz z drukarnią, porozmawiaj z nimi o tym, jaki układ preferują.
3. Zaprojektuj okładkę książki
Oferowanie treści na swojej stronie to świetny sposób na przyciągnięcie użytkowników. Wiele firm pisze książki związane z ich branżą i oparte na głównym problemie ich docelowej grupy odbiorców. Następnie oferują ją za darmo, jeśli użytkownik zarejestruje się za pomocą poczty elektronicznej. Zbieranie informacji kontaktowych daje firmie szansę na marketing do subskrybentów poprzez newsletter.
Canva oferuje kilka opcji dla cyfrowych i drukowanych okładek książek. Wybierz tę, która najbardziej pasuje do Twoich wymiarów. Jednym ze sposobów na uzyskanie niestandardowego wyglądu jest zamiana zdjęć i dostosowanie czcionki, aby lepiej spełniała Twoje potrzeby.
Zwróć uwagę na to, jak tekst kontrastuje z wybranym przez Ciebie tłem fotograficznym. Postaraj się, aby tytuł wyróżniał się na stronie.
4. Ulepsz swoje nagłówki w mediach społecznościowych
Kiedy ktoś ląduje na stronie Twojej firmy na Facebooku lub profilu LinkedIn, czy widzi profesjonalnie wyglądający nagłówek, który przyciąga jego uwagę? Zastanów się, jakiego stylu używa Twoja konkurencja.
Canva oferuje opcje, które idealnie pasują do wymiarów różnych profili w mediach społecznościowych. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której słowa zostaną przycięte lub zdjęcie profilowe znajdzie się na wierzchu innych istotnych elementów.
Możesz również stworzyć spójny wizerunek na różnych platformach. Jeśli ktoś odwiedza Cię na Instagramie, powinien zauważyć, że styl jest podobny do tego, którego używasz na Facebooku i swojej stronie internetowej.
5. Wygeneruj infografikę
Wizualizacja danych jest doskonałym sposobem na uproszczenie złożonych informacji dla odbiorcy. Projektanci popełniają jednak kilka błędów w infografikach, które przyprawiają czytelników o ból głowy. Zwróć uwagę na szczegóły, takie jak upewnienie się, że wartości procentowe sumują się do 100.
Posiadając wiarygodne statystyki, możesz skorzystać z licznych szablonów w serwisie Canva, aby stworzyć piękne wizualizacje. Możesz pokusić się o stworzenie długiej ilustracji lub też dodać kilka mniejszych grafik, aby zilustrować swoje punkty.
Zależy Ci na tym, aby Twoja infografika wyróżniała się spośród wszystkich innych. Zacznij od danych. Jakie masz informacje, których inni nie mają? Następnie dodaj swoje ilustracje i wybierz schemat kolorów. Upewnij się, że na dole dodasz szczegóły dotyczące Twojej marki.
6. Ucz się z tutoriali
Canva zdaje sobie sprawę, że wielu jej użytkowników to początkujący. Właściciele małych firm i startupów nie zawsze mogą sobie pozwolić na zatrudnienie profesjonalnego projektanta. Właśnie tutaj ta platforma wychodzi naprzeciw potrzebom.
Strona oferuje setki tutoriali, które pokazują, jak korzystać z jej oprogramowania. Dostaniesz pomysły na stworzenie profesjonalnego wyglądu za pomocą szablonów, informacje o najnowszych trendach i pomysły na zaprojektowanie silnego wizerunku marki.
Swoje tutoriale nazywa szkołą Canva Design. Dzięki nim zapoznasz się z takimi tematami, jak tworzenie wizerunku marki, dodawanie własnych czcionek i animowanie historii na Instagramie. Możesz na przykład przesunąć zdjęcie i przyciągnąć uwagę użytkownika.
7. Zachowaj spójny wygląd
Stackla podaje, że 86% klientów uważa, że autentyczność ma znaczenie, jeśli chcesz zdobyć ich biznes. Canva oferuje samouczki, jak stworzyć wizerunek marki i pozwala na kopiowanie poprzednich projektów. Możesz wtedy zmienić elementy, takie jak zdjęcie i tekst, zachowując tę samą paletę kolorów, czcionkę i ogólny układ.
Jeśli nad projektami pracuje więcej niż jedna osoba, szablony pozwolą zapewnić podobny wygląd każdej kreacji. Spójny styl podkreśla, że jesteś autentyczny i godny zaufania.
8. Dostosuj swoje projekty do własnych potrzeb
Bez względu na to, jakiego szablonu używasz lub jak utrzymujesz podobny wygląd, każdy projekt powinien być unikalny. Nie chcesz po prostu użyć szablonu z obrazkami, które są do niego dołączone. Inni właściciele firm mogą zrobić to samo, a wtedy użytkownicy będą postrzegać Cię jako nieoryginalnego.
Zamiast tego, użyj gotowych szablonów jako punktu wyjścia. Nigdy nie używaj obrazka, który automatycznie przychodzi z danym wyborem. Zawsze zastępuj go czymś, co sam załadujesz lub co pochodzi z biblioteki Canva.
W najlepszym wypadku dodawaj swoje własne zdjęcia, aby nikt inny nie mógł użyć tej samej fotografii. Jednak nie zawsze jest to możliwe, gdy dopiero zaczynasz. Postaraj się znaleźć opcję royalty-free, czyli taką, w której za licencję płacisz jedynie raz, a która jest związana z Twoim tematem.
9. Dodaj członków zespołu
Gdy Twój biznes się rozrasta, do swojego konta Canva możesz dodać członków zespołu. Możliwość edycji grupowej pozwala projektantom, marketingowcom i programistom uzyskać dostęp do Twojego logo, poprawić istniejącą pracę lub poznać Twój styl jako marki.
Nadejdzie czas, kiedy nie będziesz już mógł skupić się na kreatywnych aspektach marketingu swojej firmy. Wspaniałą cechą Canvy jest to, że możesz dowolnie dodawać i usuwać członków zespołu, a także w razie potrzeby zatrudniać freelancerów do realizacji dużych projektów.
Wyróżnienie się na zatłoczonym rynku
Właściciele firm muszą konkurować z bezpośrednimi i pośrednimi konkurentami. Przedsiębiorcy walczą o uwagę konsumentów przez cały czas, każdego dnia. Jeśli chcesz dotrzeć do odbiorców, musisz zastanowić się nad emocjonalną motywacją swojego produktu lub usługi.
Użyj Canvy, aby pokazać, dlaczego to właśnie Ty jesteś dla nich najlepszym wyborem. Twórz estetyczne projekty, które wzbudzą ich zainteresowanie i konkuruj z najlepszymi agencjami marketingowymi na świecie. Przy odrobinie wysiłku możesz stać się profesjonalistą w korzystaniu z Canvy i sprawić, że Twoja praca będzie wyglądała tak, jakbyś miał cały zespół projektantów.
O Autorze
Eleanor Hecks jest redaktor naczelną w Designerly Magazine. Eleanor była dyrektorem kreatywnym i okazjonalnie pisała dla bloga dla wybitnej agencji marketingu cyfrowego, zanim w 2018 roku została swoim własnym szefem. Mieszka w Filadelfii ze swoim mężem i psem, Bearem.