5 najlepszych aplikacji do ankiet w mediach społecznościowych
Aby po mistrzowsku osiągnąć swoje biznesowe cele i zapewnić klientowi pierwszorzędną obsługę, trzeba najpierw w pełni zrozumieć swoją grupę docelową. Kiedy dotrzesz do sedna ich pragnień, potrzeb, nadziei i obaw, będziesz w stanie zapewnić im treści, produkty i usługi, z których skorzystają ponownie.
Według badań Wundermana 75% konsumentów deklaruje chęć korzystania z usług firm, które najpierw wykażą się “troską i zrozumieniem” ich.
Jak jednak zdobyć tak szczegółowe informacje o potencjalnych klientach?
Odpowiedź jest prosta: ankiety.
Nie są to jakieś rozbudowane ankiety, których wypełnienie zajmuje całe wieki (bo kto ma na to czas?), to raczej zbiór kilku szybkich i zwięzłych pytań, zwykle z około 4-5 możliwymi odpowiedziami, dzięki którym ustalisz preferencje odbiorców.
Wygląda to tak:
Ankiety to nie tylko znakomity sposób, by lepiej zrozumieć Twoich odbiorców, lecz również świetna droga, by zaangażować klientów poprzez media społecznościowe. Wszystko dzięki ich interaktywnej formie. Bądźmy szczerzy, każdy lubi wyrażać swoje opinie za pomocą postów, niezależnie, czy mowa tu o lokalnym sklepie zmieniającym właściciela, czy czymś znacznie większym.
Od czego więc zacząć? Oto pięć najlepszych aplikacji społecznościowych z funkcją ankiety.
1. Ankiety na Instagramie
Funkcja relacji z Instagrama to raj dla marek. Te krótkie filmiki i zdjęcia znikające po jednym dniu to idealny sposób, by udostępnić surowy materiał i tworzyć realne więzi z followersami.
Poza gifami, naklejkami i tagami, do swoich Stories możesz dodawać również bardzo proste ankiety. Aby dodać ankietę do Stories, wystarczy utworzyć nową relację, kliknąć ikonę naklejki w prawym górnym rogu ekranu, a następnie wybrać naklejkę z ankietą. W tym miejscu możesz wpisać własne pytanie i odpowiednio dobrać odpowiedzi. Aby zobaczyć jak wyszło, wystarczy otworzyć relację, kiedy zostanie już opublikowana.
2. Ankiety na Facebooku
Ankiety od dawna są częścią Facebooka, a mimo to, Facebookowe narzędzie do tworzenia ankiet pozostawia wiele do życzenia. Jeśli potrzebujesz więcej funkcji, możesz spróbować skorzystać z rzekomo najpopularniejszej Ankiety w social mediach.
Wewnątrz aplikacji możesz tworzyć zestaw pytań i odpowiedzi, które następnie możesz umieścić w swoim profilu lub na stronie w formie zakładki. Użytkownicy premium mogą także zapewnić ankietowanym możliwość opatrywania swoich odpowiedzi komentarzami, dzięki którym uzyskasz jeszcze dokładniejszą informację zwrotną na temat tego, co Twoi odbiorcy sądzą o pytaniu, które zostało opublikowane.
3. Ankiety na Twitterze
Twitter daje możliwość tworzenia ankiet praktycznie od samego początku swojego istnienia, jednak dopiero w 2015 roku została wypuszczona oficjalna funkcja Twitter Polls. Dzięki temu użytkownicy mają możliwość tworzenia niesamowicie efektownych, interaktywnych i edytowalnych ankiet z maksymalnie czterema odpowiedziami.
Funkcja ankiet pozwala umieszczać na Twitterze treści angażujące odbiorców, efektem czego daje Ci możliwość przeniknięcia do umysłów obserwatorów, aby poznać ich lepiej poprzez udzielone przez nich odpowiedzi. Niezwykle łatwo jest też sprawić, by ankiety te nie wypadły z obiegu dzięki poręcznej funkcji retweetowania za pomocą jednego kliknięcia.
4. Polltab
Wszystkie trzy główne sieci portali społecznościowych wyposażone są w funkcję tworzenia ankiet, jednak jeśli potrzebujesz ankiety uniwersalnej, którą wykorzystasz w każdym z naszych kanałów, prawdopodobnie będzie trzeba obrać inną ścieżkę i zdecydować się na zewnętrzną aplikację.
Polltab jest idealnym przykładem, ponieważ umożliwia tworzenie ankiet, które można umieścić na własnej stronie, a następnie udostępniać w różnych portalach. Najlepsze jest to, że narzędzie to redukuje liczbę fejkowych odpowiedzi, udzielanych przez spamboty, wymagając uprzednio od ankietowanych zalogowania się za pomocą konta w portalu Google, Facebook, Reddit, czy Twitch.
5. Pollpop
Pollpop to kolejna, zewnętrzna opcja, pozwalająca tworzyć ankiety i udostępniać je we wszystkich portalach społecznościowych, a także innych platformach, takich jak prywatne strony internetowe czy fora, w celu pozyskania odpowiedzi od szerszej publiczności.
Pollpop nie tylko dostarcza typowych funkcji ankietowych, zawiera też funkcję publiczności na żywo, dzięki której możesz udostępnić swoją ankietę podczas wydarzenia takiego jak konferencja czy prezentacja.
Szybkie porady, by ankiety były jak najskuteczniejsze
Ankiety to dobry sposób, by poznać swoich odbiorców, jednak musisz wiedzieć, jak je wykorzystać. Oto kilka szybkich podpowiedzi:
- Nie przesadzaj – jeśli każdego dnia wstawiasz nową ankietę, nasi odbiorcy zaczną je ignorować;
- Reaguj – zainteresowanie będzie się utrzymywać, jeśli stale będziesz retweetować odpowiedzi i rozpoczynać rozmowy z followersami;
- Wybierz właściwą platformę – Instagram to świetne miejsce na zabawne ankiety, lecz jeśli temat jest nieco bardziej poważny, znacznie lepiej sprawdzi się gdzie indziej, np. na Twitterze;
- Publikuj o odpowiednich porach – dobrym sposobem będzie rozeznanie się, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni i publikowanie ankiet właśnie wtedy;
- Pytaj w ciekawy sposób o rzeczy istotne – zależy Ci, by poznać naszych odbiorców, a nie zanudzić ich ankietami, które nic nie wnoszą.
Szykuj się na ankiety
Ankiety to niezwykle prosta forma, a jakże skuteczna. Nie tylko angażują one odbiorców i interesują ich naszą marką, ale też pozwalają wejść w umysły naszych odbiorców, by zapewnić im lepszy content, usługi i satysfakcję.
A Ty próbowałeś którejś z wymienionych przez nas aplikacji? Spróbuj i daj znać w komentarzu jak poszło!
O autorze
Ryan Gould, wiceprezes ds. Usług strategicznych i marketingowych w Elevation Marketing. Ryan cechuje się olbrzymim doświadczeniem z licznymi klientami B2B, od osławionych firm z listy Fortune 100 [100 najpopularniejszych firm w USA] po innowacyjne start-upy. Zręcznie dowodzi opracowywaniem i dostarczaniem zintegrowanych programów marketingowych. Silnie wierzy w strategie, a nie jedynie statystyki, efektywnie koordynując zespołami sprzedaży i marketingu wewnątrz firm.