11 narzędzi do technicznego audytu SEO
W 2019 roku Google wprowadziło wiele poprawek, z których najważniejszymi były: aktualizacja główna z marca 2019 roku, aktualizacja główna z czerwca, wrześniowa aktualizacja przeglądów wyszukiwania oraz BERT.
Celem aktualizacji BERT było lepsze zrozumienie długoterminowych i konwersacyjnych zapytań wyszukiwania, natomiast aktualizacja główna z czerwca miała wpływ na strony internetowe, które nie wdrożyły wytycznych E-A-T (Doświadczenie, Autorytet i Wiarygodność).
Z kolei 16 września 2019 r. Google opublikowało nową aktualizację algorytmiczną, w ramach której dokonano przeglądu (przeszukiwanie i indeksowanie) fragmentów/wyników wyszukiwania.
Strony internetowe, które nie zapewniają użytkownikom optymalnych wrażeń, są najbardziej narażone na wpływ aktualizacji Google. Techniczny audyt SEO pomaga witrynie być na bieżąco z wytycznymi Google, poprawić UX i ustabilizować swoje rankingi w wynikach wyszukiwania.
Narzędzia do technicznego audytu SEO
1. Przyjazność dla urządzeń mobilnych: Google Mobile-Friendly Test
Google korzysta z indeksu mobile-first index od 1 lipca 2019 roku. W przypadku starszych stron internetowych, Google informuje, że będzie nadal monitorować strony i oceniać je pod kątem ich gotowości i powiadomi je, gdy zostaną uznane za gotowe. Indeks mobile-first index oznacza, że Google będzie korzystać z mobilnej wersji strony internetowej do indeksowania i tworzenia rankingu. Z tego powodu ważne jest, aby upewnić się, że witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.
Możesz sprawdzić, czy twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, za pomocą narzędzia diagnostycznego Google mobile-friendly. Wystarczy, że wpiszesz swój adres URL i klikniesz na “Test URL”. Narzędzie to dostarczy również sugestii, jak sprawić, by Twoja strona była przyjazna dla urządzeń mobilnych. Z łatwością możesz przejrzeć te sugestie i wprowadzić je w życie, aby uczynić swoją stronę przyjazną dla urządzeń przenośnych.
2. Szybkość wczytywania: Google Page Speed Insights
Google preferuje te strony internetowe, które się szybko otwierają i automatycznie klasyfikuje je wyżej niż te, których załadowanie trwa dłużej. Ponadto Google planuje identyfikować i oznaczać strony internetowe, które wolno się ładują w swojej przeglądarce Chrome. Właśnie dlatego optymalizacja szybkości wczytywania strony internetowej daje Ci przewagę nad konkurencją.
Możesz skorzystać z narzędzia Google Page Speed Insights aby sprawdzić szybkość swojej strony internetowej. Wynik 90 lub wyższy oznacza, że strona działa szybko, od 50 do 90 jest uważana za umiarkowaną, a poniżej 50 jest uważana za wolną. Ponadto, to narzędzie dostarcza sugestii, jak poprawić wydajność strony i wyświetla szacunkową ocenę, jak szybko strona załaduje się po wprowadzeniu poprawy.
Aby poprawić szybkość strony postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
- Zoptymalizuj swoje obrazy na stronie internetowej, kompresując je. Upewnij się, że używasz właściwego formatu dla obrazów (PNG są lepsze dla grafiki, a JPEG dla zdjęć).
- Skompresuj CSS, JavaScript i HTML używając Gzipa i wyeliminuj niepotrzebne kody.
- Użycie VPN również pomaga poprawić prędkość strony. VPN zapisuje kopie Twojej strony w wielu miejscach na świecie i wysyła je z najbliższego serwera, co radykalnie skraca czas reakcji serwera. Przed wyborem sieci VPN należy zawsze porównać jej zalety i wady. To pomoże Ci zaoszczędzić pieniądze i mieć świetny UX.
- Zminimalizuj liczbę wymaganych przekierowań. Każde przekierowanie użytkownika na inną stronę zwiększa czas oczekiwania.
- Używanie stron Google AMP to kolejny sposób na poprawę szybkości działania strony na urządzeniach mobilnych.
3. Zerwane linki: Screaming Frog
Zerwane linki nie tylko pogarszają wrażenia użytkownika, ale także prowadzą do obniżenia pozycji w rankingach. Z tego powodu identyfikacja i naprawa zerwanych linków jest ważna.
Aby sprawdzić, czy nie ma uszkodzonych linków, można przejść do Google Search Console, a następnie kliknąć na “Coverage” w sekcji “Index”.
Jeśli używasz WordPressa, możesz zainstalować wtyczkę wtyczkę Broken Link Checker, która skanuje Twoją stronę co 72 godziny i wysyła powiadomienia e-mail za każdym razem, gdy nowy zerwany link zostanie wykryty.
Dodatkowo, możesz użyć programu Screaming Frog Broken Link Checker, aby wykryć zerwane linki. Wpisz adres URL swojej strony internetowej w polu “spider” i kliknij na start. Następnie kliknij na “Client Error (4xx)” pod folderem “Response Codes”. Wtedy możesz zablokować indeksowanie tych stron (uszkodzonych linków) przez “noindex”.
4. Robots.txt: Tester robots.txt od Google
Plik Robots.txt określa, które strony mogą być wyszukiwane i indeksowane, a które nie. Jeśli nie możesz znaleźć swojej strony w wyszukiwarce, istnieje szansa, że plik robots.txt uniemożliwi indeksowanie Twojej strony.
Możesz przetestować swój plik robots.txt za pomocą testera Google i zmienić “Disallow: /” na “Disallow.”aby umożliwić robotom indeksującym dostęp do wszystkich stron na twojej witrynie.
5. Mapy XML: XML Validation
Mapa XML wymienia wszystkie adresy URL na twojej stronie internetowej, pozwalając wyszukiwarkom na znalezienie adresów URL, które mogą być odizolowane od reszty zawartości strony i efektywne indeksowanie twojej strony, a tym samym odpowiednie ich uszeregowanie.
Możesz zwalidować swoją mapę XML i dokonać odpowiednich zmian. Jeśli nie przesłałeś jeszcze XML, możesz zbudować i przesłać mapę witryny bezpośrednio do Google Search Console lub dodać ją do pliku robots.txt>.
6. Linkowanie wewnętrzne: SEMRush
Linki wewnętrzne są tak samo ważne jak linki zwrotne. Łączą one jedną stronę z tej samej domeny z inną. Wyszukiwarki indeksują wszystkie linki wewnętrzne i błędy w każdym z tych linków mogą utrudnić Ci pozycjonowanie w SERP-ach. Poza tym, zwiększa to również średni czas spędzany na stronie. Z tego powodu tak ważne jest, aby upewnić się, że nie ma żadnych błędów w wewnętrznej strukturze linków.
Możesz również dodać linki wewnętrzne na dole (stopce) strony. Należy jednak pamiętać o tym, aby linki te były odpowiednie i/lub podobne do tego, co użytkownik już ogląda. Napraw uszkodzone linki wewnętrzne, wewnętrzne przekierowania linków i głęboko linkowane ważne strony.
Korzystaj z narzędzi takich jak SEMrush do audytu linków wewnętrznych. Możesz wtedy usunąć te linki z treści i zapobiec indeksowaniu tych stron przez roboty indeksujące.
7. Stan i wydajność witryny: Internet Marketing Ninjas
Stan i wydajność strony internetowej użytkownika ujawniają ważne informacje, takie jak autorytet strony, rankingi na SERPach oraz całkowitą liczbę linków przychodzących/wychodzących. To pozwoli Ci dowiedzieć się, które obszary wymagają poprawy. SEO opiera się na danych. Bez względu na to, jakiego narzędzia używasz do auditu SEO, Twój panel zawiera mnóstwo danych. Nic dziwnego, że do 2020 roku, około 1,7 megabajtów danych zostaje wygenerowanych w każdej sekundzie dla wszystkich na świecie. Aby zmierzyć kondycję Twojej strony i wyeliminować domysły z SEO, musisz polegać na danych naukowych.
Rzeczy, które należy śledzić:
- Błędy odpowiedzi: Pomoże ci to poprawić komfort użytkowania, a tym samym zmniejszyć współczynnik odbicia.
- Liczba przekierowań: To pomoże ci zidentyfikować i zmniejszyć liczbę przekierowań, a tym samym poprawić szybkość strony.
- Najrzadziej indeksowane adresy URL: To pomoże Ci zidentyfikować czy Twoje najważniejsze strony są wyszukiwane czy nie.
- Strony, które nie są indeksowane przez roboty indeksujące nie powinny być indeksowane: To pomoże ci zidentyfikować i zablokować te strony, tym samym poprawiając ranking twojej strony.
W celu śledzenia tych wskaźników możesz użyć takich narzędzi jak Internet Marketing Ninjas.
8. Kanonizacja: CognitiveSEO
Niekiedy może się zdarzyć, że ta sama treść zostanie rozłożona na wiele stron w witrynie. Niestety, wyszukiwarki internetowe widzą te linki wskazujące na różne adresy URL, w wyniku czego tracisz swoją pozycję w rankingach wyszukiwania.
Rozwiązaniem tego problemu jest kanonizacja. Znaczniki kanoniczne powiadamiają wyszukiwarkę o tym, aby ignorowała podobne lub powielane treści obecne na różnych stronach internetowych Twojej witryny. Pozwala również na określenie oryginalnej treści. Do wyszukiwania stron kanonicznych można użyć takich narzędzi jak CognitiveSEO.
9. Schema Markup: Narzędzie do testowania danych strukturalnych
Schema markup usprawnia sposób, w jaki wyszukiwarki internetowe odczytują i reprezentują Twoją stronę w SERP-ach. W uproszczeniu, Schema Markup pomaga wyszukiwarkom kategoryzować i indeksować Twoją zawartość. Oznacza to lepsze wyniki dla wyszukiwarek.
Możesz sprawdzić znacznik schematu swojej strony internetowej za pomocą Narzędzie do testowania danych strukturalnych.
10. Analiza linków: Ahrefs
Linki zwrotne umożliwiają poprawę widoczności witryny i rankingu w SERP-ach. Niestety, błędne linki zwrotne mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku w Twoim SEO.
Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć i wyeliminować błędne linki zwrotne. W celu sprawdzenia linków zwrotnych można użyć takich narzędzi jak
Ahrefs.
Eliminacja błędnych linków zwrotnych może być trudna. Możesz albo skontaktować się z właścicielem strony i poprosić go o usunięcie linku, albo zrezygnować z tych linków zwrotnych do twojej strony.
11. Zduplikowane tagi meta i treści: CopyScape/Grammarly
Tagi meta pozwalają na podsumowanie zawartości strony w maksymalnie 155 słowach. Następnie wyszukiwarki wyświetlają meta opis w wynikach wyszukiwania. Posiadanie zduplikowanego meta-tagu dezorientuje wyszukiwarki internetowe. Dlatego ważne jest, aby tworzyć i optymalizować niepowtarzalne meta-opisy dla każdej strony starannie.
Podobnie, powielanie treści może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Google uwielbia nowe i unikalne treści. Dlatego też, przed załadowaniem treści należy ją sprawdzić pod kątem plagiatu.
Do identyfikacji zduplikowanych treści można użyć takich narzędzi jak Copyscape lub Grammarly.
Bonus: 4 dobre wskazówki
Now it’s time for some helpful hints to help you manage your site more efficiently and improve your website score.
1. Breadcrumbs (okruszki)
Breadcrumbs są jak mapy dla strony internetowej. Umożliwiają one użytkownikowi śledzenie swojej drogi na Twojej stronie internetowej, pozwalając mu na bieżąco przeglądać stronę główną Twojej witryny. Breadcrumbs a.k.a łańcuch breadcrumb jest systemem nawigacyjnym, który pozwala użytkownikowi na śledzenie swojej obecności na stronie internetowej. Jest to mały plik tekstowy najczęściej podawany w nagłówku twojej strony internetowej. Na przykład, jeśli używasz yoast.com, ścieżka dla Twojego pluginu będzie wyglądać następująco: Dashboard > Plugins > Yoast SEO w WordPressie. Ta ścieżka pokazuje, gdzie jesteś teraz. Każdy krok tej ścieżki jest klikalny i śledzony, aż do miejsca, w którym zacząłeś. W skrócie, nawigacja okruszkowa pomaga śledzić Twoją obecność na stronie internetowej.
Breadcrumbs są korzystne zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Pomagają one wyszukiwarkom zrozumieć strukturę strony i pozwalają użytkownikom na łatwe poruszanie się po niej. Z tego powodu dodanie breadcrumbs do swojej strony internetowej jest bardzo ważne.
Istnieją trzy rodzaje nawigacji okruszkowej:
- Breadcrumbs na podstawie lokalizacji (Hierarchia): Zaczyna się od strony głównej, następnie wyświetla nazwę kategorii, a następnie bieżącą stronę
- Breadcrumbs na podstawie atrybutu (Dynamiczne): na bazie atrybutów są używane dla produktów o zbyt wielu atrybutach
- Breadcrumbs na podstawie historii (ścieżki): podążają ścieżką zbudowaną w oparciu o strony, które odwiedził użytkownik
All breadcrumbs have only one goal i.e. to ease the site navigation process for both your visitors and search engine crawlers.
2. Bezpieczeństwo
HTTPS informuje o tym, że strona jest szyfrowana (256 bitów). Google preferuje strony internetowe, które są zabezpieczone i certyfikowane. Ranking witryn internetowych z zabezpieczeniami jest wyższy niż tych bez statusu HTTPS. Ponadto, gwarantuje odwiedzającym Twoją stronę internetową, że ich informacje (e-mail, numer telefonu, karta kredytowa, itp.) są u Ciebie bezpieczne. Tak więc przejście na HTTPS jest ważne, niezależnie od tego, czy chodzi o informacje poufne, czy też nie.
Postępuj zgodnie z poniższymi krokami, aby zabezpieczyć swoją stronę internetową:
- Zakup certyfikatu SSL od jednego z najlepszych dostawców, takich jak BuildThis.io.
- Aktywuj i zainstaluj certyfikat na swojej stronie internetowej.
- Zaktualizuj swoją stronę, aby korzystać z protokołu HTTPS.
Certyfikaty SSL dodadzą prywatności i bezpieczeństwa do Twojej strony internetowej. Podniesie to również rangę Twojej strony internetowej w rankingach SERPach.
3. Strony Zombie
Strony, które nie mają na sobie żadnych unikalnych lub interesujących treści, nazywane są stronami zombie. Nie stanowią one wartości dla odwiedzających ani dla wyszukiwarek. Wielu właścicieli stron internetowych używa stron zombie do rankingu pewnych słów kluczowych i/lub poprawy wewnętrznej struktury linków. Ponieważ wyszukiwarki internetowe koncentrują się na metrykach wydajności, takich jak strony oglądane podczas jednej wizyty i sygnały o ruchu, strony zombie będą utrudniać Twoje działania SEO.
Aby zidentyfikować strony zombie, należy zmierzyć następujące metryki:
- odsłony
- unikalne odsłony
- średni czas spędzony na stronie
- współczynnik odrzuceń
- wpółczynnik wyjść
- liczba stron na sesję.
Te metryki pozwalają na znalezienie stron, które nie służą żadnemu celowi. Usuwanie stron zombie nie tylko pomoże Ci uczynić Twoją stronę lepszą, ale również znacznie ułatwi Ci audyt SEO (mniej stron oznacza mniej błędów).
4. Wytyczne E-A-T
Wreszcie, co nie mniej ważne, musisz upewnić się, że Twoja strona jest zgodna z wytycznymi E-A-T. Poprawa Twojego wyniku E-A-T zwiększy Twoje szanse na dobrą pozycję w rankingu SERP.
Doświadczenie – Autorytet- Wiarygodność (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness)
Doświadczenie: Google spodziewa się, że będziesz co najmniej ekspertem w swojej niszy. Dodawanie nieaktualnych informacji o Twoich nowych treściach może obniżyć wartość Twojej wiedzy specjalistycznej. Dlatego też ważne jest, aby przed napisaniem jakiejkolwiek treści (i poparciem każdego oświadczenia) przeprowadzić odpowiedni research.
Autorytet: Chodzi tu o rzetelność twojej strony internetowej. Opiera się ona na recenzjach, opiniach oraz na tym, na ile przydatna dla użytkowników jest wasza strona.
Wiarygodność: Jak bardzo wiarygodna jest twoja strona internetowa? Decydują o tym przede wszystkim takie czynniki, jak bezpieczeństwo strony i jej ogólna jakość.
Zacznij od optymalizacji Twojej strony O nas Google, a także od tego, czy użytkownicy chcą wiedzieć, kto stoi za Twoją stroną i czy mogą Ci zaufać, czy też nie. Możesz również dołączyć swoje doświadczenie, nagrody, które zdobyłeś lub byłeś nominowany, referencje od klientów (o Tobie), oraz kwalifikacje akademickie.
Inne kroki, które możesz podjąć, to między innymi:
- umieścić nazwiska autorów i krótki życiorys na końcu każdego artykułu należy
- zoptymalizować treści o niskim E-A-T
- zaktualizować stare posty zawierające nieaktualne informacje
- pozyskiwać recenzje.
Końcowe rozważania
Techniczne SEO jest tak samo ważne jak SEO na stronie internetowej i poza nią. Po zakończeniu technicznego audytu SEO, po pewnym czasie zaczniesz zauważać pozytywne zmiany w swoim rankingu. Choć jest to proces czasochłonny i długotrwały, powinien być przeprowadzany co miesiąc.
O Autorze
Usman Raza Usman Raza jest współzałożycielem Christian Marketing Experts, specjalistą ds. marketingu w Best PSD do WordPress, SeedX i Nano Hearing Aids. Pisze dla czasopism i gazet od 2001 roku, a od 2006 roku redaguje i zarządza stronami internetowymi. Jest generalistą, jego najczęściej poruszane tematy to biznes i technologia.