Projektuj broszury, loga, prezentacje i wiele innych z Canva
W świecie marketingu wiele zależy od treści i wyglądu. Przemyślany design potrafi przyśpieszyć sprzedaż, zwiększyć wartość firmy, a także przynieść korzyści finansowe. Tworzenie zadowalających wizualnie projektów ręcznie wydaje się być jednak przeżytkiem, a dzisiejszy marketerzy i designerzy skłaniają się raczej ku doborowi odpowiednich narzędzi, które mogłyby wesprzeć ich w tworzeniu prezentacji, grafik do mediów społecznościowych, plakatów i innych, bogatych elementów wizualnych. Takich narzędzi jest na rynku pełno, ale dzisiaj skupimy się na jednym z najlepszych i najbardziej opłacalnych narzędzi do projektowania spośród tych obecnie dostępnych online.
Rzut okiem na Canva
Canva to platforma do projektowania graficznego pełna prostych w obsłudze funkcji, umożliwiająca tworzenie zróżnicowanych i interesujących treści. Od stworzonych na miarę obrazów na portale społecznościowe po dokumenty, prezentacje, materiały marketingowe, zaproszenia i reklamy – Canva umożliwia zaprojektowanie niemal wszystkiego.
Przybliżmy nieco wspaniałe funkcje, w jakie wyposażone jest Canva:
- Pozwala tworzyć różnego rodzaju treści z taką samą łatwością;
- Możemy utworzyć darmowy profil i zapisywać projekty i wybrane zdjęcia na przyszłość;
- Platforma ułatwia przechowywanie wytycznych firmy w jednym miejscu. Dla ujednolicenia do cały naszego projektu możemy zastosować tę samą szatę kolorystyczną, czcionki i loga;
- W każdym formacie możemy z łatwością zmieniać rozmiar naszych projektów i optymalizować je dla różnych kanałów marketingowych;
- Narzędzie wyposażone jest w funkcję „przeciągnij i upuść”, dzięki której nasza praca będzie szybka i prosta;
- Platforma oferuje tonę zdjęć i czcionek, a także możliwość importu czcionek z innych źródeł. Jest to dodatek do wielkiej biblioteki szablonów dla dowolnego rodzaju projektów (broszur, emaili, zdjęć profilowych na Facebook’u, prezentacji itd.);
- Narzędzia do współpracy usprawnią kooperację naszego zespołu, a praca może być z łatwością rozdzielona pomiędzy poszczególnych członków zespołu.
To coś, co na prawdę trzeba zobaczyć, by móc w to uwierzyć. Jest wiele innych aspektów, które czynią z Canva wspaniałe narzędzie, a skoro jest ono dostępne za darmo, możemy doświadczyć tego wszystkiego osobiście, w dowolnym momencie, bez wydawania ani złotówki!
Jak działa Canva
Aby móc korzystać z platformy Canva musimy utworzyć konto. Dopiero wtedy możemy rozpocząć zgłębianie funkcji narzędzia:
Krok 1 – Tworzenie projektu
Pierwszym krokiem przy tworzeniu projektu jest wybór rozmiaru naszego obszaru roboczego. Platforma podpowiada kilka gotowych wymiarów, takich jak plakat, prezentacja, post na Instagrama, filmik, logo, post na Facebooka, zdjęcie w tle na Facebooka, zaproszenie i wiele innych. Kiedy najedziemy myszą na jedną z powyższych opcji, wyświetlą nam się dokładne wymiary, z którymi będziemy mieli możliwość pracować. Jeśli mamy wrażenie, że opcje te nie są dla nas, zawsze możemy zdecydować się na wymiary personalizowane. Należy wybrać opcję „custom dimentions” i określić szerokość i wysokość. Możemy też określić wymiary za pomocą liczby pikseli, cali czy milimetrów.
Krok 2 – Wybór tła
Tłem naszego obrazu może być szablon (obraz) lub kolor.
- Kolory tła
Platforma pozwala ustawić kolor jako tło. Jest z czego wybierać, ponieważ dostępna jest cała paleta barw. Należy jednak pamiętać, że każdy kolor budzi inne skojarzenia, dla przykładu zielony utożsamiany jest z naturą, pomarańczowy to aktywność, a fiolet kojarzy się z indywidualizmem. Będziemy zatem musieli zdecydować, który kolor najlepiej pasuje do naszego projektu. Canva oferuje także narzędzia do łączenia kolorów, pozwalające mieszać i dopasowywać do siebie dwa lub więcej kolorów. Wybierzemy je z paska wyboru koloru. - Zdjęcia w tle
Canva pozwala również wykorzystać zdjęcia jako tło. W panelu bocznym odnajdziemy kilka szablonów, z których możemy skorzystać. Jeśli chcielibyśmy spróbować czegoś więcej, należy przejść do sekcji z kategoriami obrazów, znajdującej się nad przykładowymi obrazami. Jednymi z popularniejszych kategorii są jedzenie, szkoła, komputery, kwiaty, pieniądze, plaża, natura, kawa i książki, ale jest też wiele innych. Jeśli wciąż nie możemy się zdecydować, możemy skorzystać z opcji wyszukiwania, aby odnaleźć obrazy odpowiednie dla naszego projektu, lub zaimportować obraz z naszego komputera, profilu na Instagramie czy dysku Google.
Aby móc skorzystać ze zdjęcia, należy dodać je do siatki. Kiedy to już nastąpi, możemy wykonywać czynności takie, jak zaznaczanie, obracanie, zmiana rozmiaru, rozdzielanie warstw, dzięki czemu osiągniemy różnorodne efekty wizualne. Następnie możemy dodawać odpowiednie filtry, aby zmienić parametry, takie jak nasycenie, jasność czy przejrzystość.
Krok 3 – Dodawanie elementów
Nasz projekt może zawierać ilustracje, zdjęcia, tekst czy ikony. Naszym zadaniem jest odpowiednio połączyć te elementy w taki sposób, by końcowy efekt był jak najatrakcyjniejszy wizualnie. Należy pamiętać o kilku, niezmiernie ważnych aspektach:
- Czy elementy są wyśrodkowane?
- Czy znajdują się blisko siebie?
- Czy są one bliżej krawędzi strony?
Musimy pamiętać, by nie przeładowywać naszego projektu zbędnymi elementami. Dzięki temu będzie on bardziej przejrzysty, a jego główna wartość wizualna nie zaginie gdzieś w szumie. Możemy pobawić się nieco ustawieniami umiejscowienia, koloru czy rozmiaru, aby samemu odkryć, co sprawdza się najlepiej.
Możemy również dodać zdjęcie do naszego projektu za pomocą ramek dostępnych w Canvas. Funkcję tę znajdziemy w sekcji „Elements” w panelu bocznym.
Krok 4 – Wybór czcionki
Czcionki stanowią ważny element każdego projektu, jednak wybór jednej, uniwersalnej czcionki dla całego projektu to nie lada wyzwanie. W istocie, eksperci od Cava radzą, by nie korzystać z więcej niż dwóch czcionek w ramach jednego projektu. Zbyt wiele czcionek działa na naszą niekorzyść, a projekt traci na walorach estetycznych poprzez zbędny chaos. Dobrze sprawdzi się wybór współgrających ze sobą czcionek. Canva oferuje setki uprzednio dobranych zestawów czcionek, które znakomicie się uzupełniają. Wystarczy wejść w zakładkę tekstową, w panelu bocznym, aby móc wyświetlić te zestawienia. Wybierzmy takie, które będą najbardziej pasować do naszego projektu, lub stwórzmy takie połączenie sami.
Krok 5 – Zapisywanie pliku
Kiedy zakończymy już proces twórczy, możemy nadać naszemu projektowi odpowiednią nazwę. Canva stale zapisuje wszelkie zmiany w pliku, jednak możemy też zapisać plik z projektem w przeznaczonym do tego folderze Canva. Przy tworzeniu naszego pierwszego projektu należy utworzyć nowy folder i nazwać go już na samym początku, aby mógł posłużyć nam jako folder docelowy dla zapisywania pliku.
Ocena Canva
Zalety
- Wspaniałe projekty w formie edytowalnych szablonów, pozwalających wyżyć się kreatywnie;
- Niewielka ilość opcji i dość ścisłe ograniczenia wpływają pozytywnie na prostotę projektów i ich efektywność;
- Łatwe w obsłudze menu i funkcje.
Wady
- Wymiary obrazu nie mogą być zmieniane po rozpoczęciu edycji;
- Efekt końcowy, po zapisaniu, może wyglądać inaczej, niż to, co widzieliśmy. Nie jest to najlepszy przykład otrzymania tego, na co zapracowaliśmy.
Zakończenie
Canva to narzędzie pozwalające projektować co chcemy i umieszczać gdzie chcemy. To platforma dla każdego, kto posiada połączenie internetowe, a dostęp do niej uzyskamy poprzez przeglądarkę lub aplikację. Ta platforma do tworzenia projetów to znakomite ulepszenie dla każdego, kto chciałby móc tworzyć wyróżniające się projekty, nie wydając ani grosza. Co prawda platforma mogłaby wiele zyskać, gdyby twórcy wyposażyli ją w nieco więcej funkcji i dokładniejsze renderowanie zapisywanych projektów, ale nie zmienia to faktu, że jest to narzędzie dobre i godne polecenia.