Usersnap – pogromca błędów w aplikacjach on-line
Istnieją sytuacje, w których najlepszym sposobem na zobrazowanie problemu jest przedstawienie go w formie graficznej. W takich momentach nieocenionym może okazać się program taki jak Usersnap. Jest to działające na zasadzie chmury narzędzie wykorzystywane przez programistów web do usprawnienia komunikacji z innymi osobami zaangażowanymi w projekt, bądź też z samymi klientami.
Dzięki aplikacji Usersnap wymiana informacji pomiędzy zainteresowanymi stronami jest jeszcze bardziej efektywna, gdyż pozwala ona dokładnie wskazać kwestię wymagającą dopracowania bądź wyjaśnienia, a co za tym idzie zaoszczędzić mnóstwo cennego czasu potrzebnego na jej słowne omówienie. Funkcja informowania o błędach oraz możliwość komentowania umożliwiają programistom i klientom wzajemne przesyłanie między sobą zrzutów ekranu wraz z załączonymi danymi, takimi jak np. charakterystyka systemu operacyjnego czy właściwości przeglądarki internetowej. Usersnap dostępny jest w formie dodatków dla przeglądarek Mozilla Firefox oraz Google Chrome.
Dzięki narzędziom takim jak podkreślacz, wirtualny długopis czy fiszki, użytkownicy Usernsap w prosty sposób mogą zwrócić uwagę na napotkany w trakcie korzystania ze strony internetowej błąd. Raport o zgłoszonych błędach wysyłany jest następnie mailem lub bezpośrednio do wskazanego przez programistę systemu gromadzącego tego typu sprawozdania. Obsługiwana przez Usersnap integracja pomiędzy aplikacjami znacznie ułatwia programistom ich pracę i podnosi jej efektywność.
Jak działa Usersnap?
Proces przechwytywania, wysyłania i zarządzania problemami w narzędziu Usersnap można podzielić na trzy części. Na początku, korzystając z kodu Javascript, na opracowywanej stronie powinien zostać dodany widżet „Feedback”, wraz ze wskazaniem opcji, jakie powinny pojawić się w formularzu zgłoszenia. Kiedy użytkownik zauważy błąd, może o nim poinformować pozostałych za pomocą tegoż widżetu, znajdującego się w prawym dolnym rogu przeglądarki. Klikając w przycisk „Feedback” na ekranie pojawi się okienko z dostępnymi funkcjami, pozwalającymi użytkownikowi na umieszczanie adnotacji na aktualnie wyświetlanej stronie. Uwaga ta może zostać wykonana przy pomocy długopisu, podkreślacza, bądź karteczki. Korzystając z Usersnap, przed wysłaniem notatki, mamy możliwość załączenia komentarza oraz podania odpowiednich adresów email.
Po wysłaniu zrzutu ekranu wraz z zamieszczonymi informacjami, zostaje on przesłany do zespołu pracującego nad projektem drogą mailową, bądź na wybrany system służący do wymiany informacji. Usersnap można zintegrować z takimi narzędziami zewnętrznymi jak activeCollab, Asana, Basecamp, Bitbucket, Desk, FogBugz, Gemini, GitHub, GitLab, HTTP-Push, Intercom, JIRA, OnTime, Pivotal Tracker, Redmine, TFS, Teamwork, Trac, Trello, Zendesk, HipChat, Slack, Hall czy też Zendesk. System ponadto obsługuje wszystkie czcionki, a także nie spowalnia procesu ładowania się stron.
Zalety korzystania z Usersnap
Firmy wykorzystujące w swojej pracy Usersnap mogą w znacznym stopniu zniwelować ryzyko zaistnienia nieporozumień, a także usprawnić proces wymiany informacji na temat błędów i innych obserwacji związanych z jakością funkcjonowania strony. Obszerne wiadomości email mogą zostać zastąpione przez opatrzone komentarzem zrzuty ekranu, co pozwoli użytkownikom Usersnap zaoszczędzić wiele cennego czasu i dokładnie wskazać wymagający omówienia problem.
Inną ważną cechą narzędzia Usersnap, poza wspomnianymi wcześniej różnymi sposobami na informowanie o błędach, jest możliwość załączenia dodatkowych danych. Użytkownik nie otrzymuje bowiem jedynie opisanych zrzutów ekranu, ale zyskuje także dostęp do właściwości przeglądarki i systemu operacyjnego w momencie wykonania zrzutu. Informacje te mogą okazać się programistom niezwykle pomocne w procesie naprawiania tychże błędów.
Wygląd interfejsu
Zanim użytkownik będzie mógł otrzymywać zrzuty ekranu na podany adres email, należy najpierw wygenerować klucz API. Kolejną czynnością jest konfiguracja strony internetowej poprzez dodanie do niej kodu JavaScript, dostarczonego przez Usersnap. Możemy także określić sposób otrzymywania zrzutów ekranu. Oprócz tradycyjnego adres email, do wyboru mamy także jeden z wielu dostępnych systemów zarządzania tego typu danymi.
Będąc na stronie użytkownicy, w razie potrzeby dodania uwagi bądź komentarza, mogą kliknąć widżet „Feedback” znajdujący się w prawym dolnym rogu strony. Otworzy się okno, z którego można wybrać sposób, w jaki użytkownik zechce zostawić adnotację. Do wyboru mamy długopis, podkreślacz, czy też zwykła pisemna notatka. Usersnap ponadto zapisuje adres mailowy każdego użytkownika, a wszystkie informacje wysyłane są do zespołu pracującego nad projektem.
Wsparcie dla użytkowników
Po otwarciu zakładki „Support” u góry interfejsu klienta w programie Usersnap użytkownicy uzyskują dostęp do szerokiej gamy przydatnych informacji. Do zasobów tych należą sekcja FAQ, strona GitHub, czy też filmy instruktażowe zamieszczone w serwisie YouTube. Strona z najczęściej zadawanymi pytaniami Usersnap zawiera informacje takie jak metody płatności, kompatybilność z innymi aplikacjami, możliwości Usersnap, czy też informacje dotyczące dalszego rozwoju. W przypadku, gdy użytkownik nie znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytanie, twórcy narzędzia zachęcają do skorzystania z formularza kontaktowego.
Ceny
Kwota, jaką należy uiścić za korzystanie z programu Usersnap różni się w zależności od wielkości firmy. Wszyscy nowi użytkownicy, po uprzedniej rejestracji, upoważnieni są do darmowego okresu próbnego, opiewającego na 15 dni. Autorzy Usersnap przewidzieli 3 rodzaje abonamentów. Najtańszy, w cenie $19 przy całorocznej subskrypcji bądź $22 płatne co miesiąc, przeznaczony jest dla pracownika indywidualnego bądź zespołu pracującego nad jednym projektem w miesiącu. Zespoły chcące wykorzystać Usersnap do pracy nad trzema projektami wybiorą zintegrowany z 17 narzędziami organizacyjnymi plan „Team”, którego cena wynosi $49 lub $58 miesięcznie. Dla firm pracujących nad wieloma projektami jednocześnie przygotowano pakiet „Agency”, obejmujący 10 projektów i oferujący możliwość połączenia z jeszcze większą liczbą narzędzi, w cenie $99 lub $117.
Koniec ze zrzutami ekranu. Pracuj nad błędami obrazując je i przekazując za pomocą @usersnap usersnap.com/ via @MonitoringStron
Podsumowanie
Z pewnością dla większości osób każda możliwość zaoszczędzenia czasu pracy nad projektem warta jest uwagi. Nie inaczej jest z aplikacją Usersnap. Dodanie na pierwszy rzut oka banalnego przycisku „Feedback” na stronie internetowej sprawia, że różnej maści firmy z łatwością mogą znacznie skrócić czas poświęcony na zgłaszanie drobnych błędów i wad projektowanej strony internetowej. Dostarczenie programistom i ich klientom narzędzia umożliwiającego szybkie i proste umieszczanie komentarzy na zrzutach ekranu pozytywnie wpływa na komunikację między nimi, przez co ich praca zyskuje na efektywności. Można wnioskować, że stosunek ceny programu do ilości zaoszczędzonego czasu pozwala uznać Usersnap za atrakcyjną pozycję. Elastyczność abonamentów oferowanych przez twórców Usersnap czyni to narzędzie przystępnym zarówno dla rozbudowanych, posiadających liczną kadrę pracowników przedsiębiorstw, jak i pojedynczych zleceniobiorców.