Monitorowanie ruchu na stronie – więcej niż Google Analytics
W dzisiejszych, tak rozwiniętych cyfrowo czasach, twórcy stron internetowych prześcigają się w przyciąganiu jak największego ruchu na swoich portalach. Inwestują niemałe sumy w strategie takie jak SEO czy SMM, mające dostarczyć im odbiorców zainteresowanych ich treściami. Pozyskiwanie ruchu na stronie jest ważne, jednak niemniej istotne jest zrozumienie sposobu, w jaki odbiorcy wchodzą w interakcję z naszymi treściami. To właśnie w tym celu powstają liczne narzędzia i rozwiązania analityczne.
Dobre narzędzie do analizy pomoże nam klasyfikować odwiedzających pod kątem kilku parametrów, takich jak wyświetlenia strony, ruch w wyszukiwarce, ruch w social mediach i wiele więcej. Narzędzia do analizy danych pomagają nam zdeterminować, które z naszych strategii działają, a które wymagają usprawnienia. Google Analytics to jedno z takich narzędzi analizujących wydajność naszej strony i dostarczających informacji na temat doświadczeń użytkowników. Ta darmowa usługa od Google to niewątpliwie narzędzie numer jeden w kwestii monitorowania ruchu na stronach, wybór ponad 90% właścicieli stron na całym świecie.
Jednak Google Analytics to nie jedyne takie narzędzie. Istnieją zarówno jego zamienniki, jak i produkty uzupełniające, wyposażone w dziesiątki funkcji, jakich nie uświadczymy w Google Analytics.
Narzędzia analityczne znakomicie uzupełniające Google Analytics
Przyjrzyjmy się kilku narzędziom analitycznym, rozszerzającym możliwości Google Analytics:
1. Whatagraph
Whatgraph to narzędzie online śledzące naszą stronę. Oszczędza nam czasu, który stracilibyśmy, wykonując całą analizę ręcznie. Prezentuje ono analizę danych w przyjemnej wizualnie formie. Szczegółowa analiza przeprowadzana jest na bieżąco, w formie raportów, które możemy zautomatyzować, a prezentowane dane obejmują kilka różnych wskaźników.
2. PaveAI
Dzięki wdrożeniu zautomatyzowanego od początku do końca procesu, narzędzie to jest w stanie zapewnić efektywną analizę marketingową. PaveAI jest zintegrowane z Google Analytics, a jego funkcja automatycznego generowania raportów sprawia, że nie musimy tracić czasu, zbierając dane i raporty ręcznie.
3. Needl
Kiedy już zakończymy analizę za pomocą Google Analytics możemy przenieść się do Needl, gdzie poznamy cenne szczegóły ze wskazanych przez nas parametrów naszych odbiorców. Narzędzie posiada siedmiostopniową sekwencję filtrowania, dzięki czemu pozwala nam przyjrzeć się konwersji na każdym jej etapie, poprzez dodawanie więcej ilości zmiennych, takich jak wiek, płeć, dzień, godzina czy miasto.
4. Segment
Platforma z danymi klientów o nazwie Segment doskonale sprawdza się jako uzupełnienie Google Analytics, kiedy potrzebujemy uprościć dane użytkowników naszych stron. Upraszcza ona proces pozyskiwania danych i przetwarza je w celu monitorowania wydajności. Posiada również kilka funkcji dodatkowych, dzięki którym nasze dane pozostaną uporządkowane i spójne.
5. Kissmetrics
Kissmetrics to narzędzie wyposażone w funkcje, takie jak integracja społeczna i kampanie emailowe. Pozwala lepiej zrozumieć zachowanie klientów. W przeciwieństwie do Google Analytics proponuje podejście indywidualne. Dostarcza nam informacji o klientach na samej górze lejka sprzedażowego lub o tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z naszą stroną. Dzięki temu możemy tworzyć odpowiednie raporty i skuteczniej dotrzeć do każdego odbiorcy.
6. Mixpanel
Dzięki funkcjom takim jak testy A/B, czyli metodą prób i błędów, śledzenie zdarzeń, czy analiza zachowania użytkowników Mixpanel jest w stanie zapewnić szczegółowe rozwiązania analityczne, dostarczające informacji na temat interakcji klientów z naszymi produktami. W przeciwieństwie do Googla, mamy tu do czynienia z podglądem strony. Narzędzie pozwala też na śledzenie takich parametrów, jak naciśnięcia przycisków i scrollowanie, a jego bogata biblioteka API pomaga zwiększyć przychody ze sprzedaży w krótkim czasie.
7. Crazy Egg
Crazy Egg to narzędzie pomagające zwiększyć satysfakcję użytkowników oraz wskaźnik konwersji strony. Posiada możliwość eksportu podglądu w formie listy, a także mapę konfetti (wskazującą kliknięcia użytkowników), pozwalające na filtrowanie wyników poprzez czas, dzień, źródło lub kraj. Wadą Google Analytics jest to, że narzędzie gubi się, gdy wprowadzimy trzy linki, prowadzące do tej samej strony. Crazy Egg jest w stanie sprostać temu zadaniu.
Hotjar to wspaniałe uzupełnienie Google Analytics. Wyposażone jest w interaktywne funkcje, takie jak mapy cieplne, nagrywanie sesji i ankiety, które pomogą nam usprawnić konkretne aspekty, które nie byłyby możliwe do wychwycenia w Google. Hotjar to stosunkowo nowy gracz na rynku, a jego głównymi grupami docelowymi są Marketerzy, Product Managerzy i Projektanci UX (odpowiadający, za doświadczenia klienta).
9. Leadfeeder
Leadfeeder to narzędzie stworzone z myślą o zespołach marketingowych i sprzedażowych. Tym, co je cechuje, jest zdolność odszyfrowywania danych demograficznych naszych odwiedzających, nawet jeśli nie wypełnili oni formularza z danymi kontaktowymi lub nie wysłali emaila. Leadfeeder pozwala synchronizować leady lub CRM, dzięki czemu zobaczymy podgląd strony, która wyświetliła się użytkownikowi, a nasi specjaliści od sprzedaży będą mieli ułatwione zadanie.
10. Woopra
Woopra wykorzystuje metodę analizy opartą na danych, dzięki czemu jest w stanie wyciągać wnioski na podstawie podróży użytkownika. W celu dodatkowej interakcji z potencjalnymi klientami narzędzie oferuje również funkcję czatu, jako następstwo kampanii emailowej. Dzięki temu interaktywnemu narzędziu będziemy w stanie, bez problemu, namierzać i ujednolicać dane z różnych parametrów, a także zdobywać cenny wgląd w trendy, retencję, segmentację i wiele innych aspektów.
Logi serwera i ich rola w monitorowaniu ruchu na stronie
Skończyły się już czasy, gdy ludzie musieli polegać na prostych licznikach odwiedzających i dziennikach serwera, by móc analizować ruch na stronie. Mimo że ruch na stronie znacznie się w ostatnich czasach zmienił, dzienniki serwera wciąż mogą być wykorzystane jako dane pomocnicze. Są one tworzone automatycznie i przechowywane na serwerze w postaci prostego pliku tekstowego z informacjami na temat wszystkich aktywności, podejmowanych na konkretnym serwerze, w konkretnym okresie. Dostarczają informacji na temat przepustowości i plików, po jakie użytkownicy sięgali. Zapoznawanie się z dziennikami serwera pomaga w analizie takich wskaźników, jakich nie znajdziemy w Google Analytics.
Dobre alternatywy dla Google Analytics
1. Yandex Metrica
Yandex Metrica to narzędzie porównywalne z Google Analytics. Zapewnia dobry wgląd w dane dotyczące osób odwiedzających naszą stronę na podstawie ich lokalizacji, przeglądarki, a nawet ad blocków, z których korzystają. Nieczęsto można znaleźć narzędzie aż tak szczegółowe. Korzystanie z niego pomoże nam w analizie zachowania naszych użytkowników i dostarczy nam informacji, przesyłając dane naszych klientów do naszego CRM. Wszystkie te informacje są dostępne w formie kombinacji wskaźników, a my otrzymujemy dostęp do personalizowanych raportów, przy bardzo wąskiej segmentacji w kwestii kategorii.
2. Matomo
Matomo, znane wcześniej pod nazwą Piwik, to otwarte narzędzie do analizy sieciowej, a także zaawansowany system raportów. W skład jego funkcji wchodzą m.in. analiza strony, analiza plików audio i wideo, śledzenie klawiszy. Narzędzie to dostępne jest zarówno w darmowej, jak i płatnej wersji w chmurze. Możemy hostować Matomo na własnym serwerze, a pozyskiwane dane będą przechowywane w naszej bazie danych.
3. Statcounter
W celu kompleksowej analizy narzędzie Statcounter daje nam dostęp do darmowego panelu, zawierającego podgląd strony, sesji, nowych klientów i analizę stanu. Jest w stanie wyłapać negatywne trendy, pomaga także wykryć tak zwane nieuczciwe kliknięcia [ang. fraud clicks], a co za tym idzie redukować straty w budżecie firmy. Nie ma żadnego limitu danych, posiada także zaawansowaną listę funkcji, takich jak testy A/B, lejki sprzedażowe czy cele.
4. Clicky
Clicky to narzędzie oferujące śledzenie w czasie rzeczywistym, wyposażone w imponujący zestaw funkcji, takich jak mapy cieplne i monitorowanie dostępności. Dzięki informacjom ze Spy i RSS dostarcza nam na bieżąco informacje o naszych klientach, dzięki czemu możemy zrobić użytek z tych danych, w podejmowaniu przyszłych decyzji biznesowych. Dostępnych jest wiele opcji do wyboru, wliczając w to bezpłatny okres próbny, w trakcie którego będziemy mogli zapoznać się z wszystkimi funkcjami z wyjątkiem map cieplnych i monitorowania czasu pracy bezawaryjnej.
5. Web-Stat
Jeśli szukamy prostego w obsłudze narzędzia do tworzenia raportów, Web-Stat sprawdzi się znakomicie. Narzędzie to oferuje bieżącą obserwację naszej strony, skupiającą się na ścieżce klienta. Zapewnia także analizę porównawczą konkretnych podstron i czasu odwiedzin. Segmentacja oparta jest na lokalizacji, systemie operacyjnym i wielkości każdego klienta. Jest to narzędzie darmowe.
6. W3Counter
Jeśli jesteśmy zaledwie początkującymi przedsiębiorcami, niezaznajomionymi z funkcjami Google Analytics, W3Counter dostarczy nam podstawowych danych statystycznych na temat naszej strony w formie prostego i darmowego pakietu. Będziemy mogli obejrzeć bieżące statystyki naszych klientów na mapie, ze wglądem w ich lokalizację, język, rodzaj urządzenia, kraj, stronę początkową, miejsce opuszczenia strony i wiele więcej. Opcja bezpośredniego odwzorowania naszej strony z funkcją nakładanych kliknięć sprawia, że W3Counter pozwoli nam dostrzec konkretne kliknięcia. Dostępna jest także specjalna funkcja promocji w formie pop up. Wszystko to sprawia, że W3Counter to narzędzie ma dokładnie to, czego nam trzeba.
7. Open Web Analytics
Dzięki licencji od GPLv2 i deweloperów mamy możliwość łatwego dodania Open Web Analytics za pomocą JavaScript i PHP opartego na API. Narzędzie to jest zdolne śledzić strony z popularnymi narzędziami do zarządzania treścią, takie jak WordPress czy Media Wiki. Otrzymamy dostęp do szczegółowej analizy w celu optymalizacji doświadczeń klienta na stronie, dzięki śledzeniu czynności, takich jak ruchy myszy, naciśnięcia przycisków i scrollowanie. Nie ma limitu monitorowanych podstron, co oznacza, że nie musimy niepokoić się o nasze finanse, jeśli jesteśmy właścicielami dużej strony internetowej z dużą ilością podstron.
8. Gauges
Dzięki Gauges nie musimy już dłużej czekać na codzienne raporty ze wskaźników. Nie musimy nawet odświeżać panelu, ponieważ ten łatwy w obsłudze interfejs pozwala na monitorowanie wielu podstron w jednym miejscu. Narzędzie wzbogacone jest funkcją Air Traffic, która na bieżąco dostarcza nam podgląd ruchu nowych użytkowników na stronie, w trybie pełnoekranowym. Pozyskane dane możemy udostępniać naszym zespołom w najprostszej formie, nie są konieczne żadne uprawnienia lub listy osób zaufanych.
9. FoxMetrics
Dzięki personalizowanej platformie FoxMetrics zyskujemy dostęp do przejrzystego spojrzenia na wysiłki marketingowe, opatrzonego analizą czynności klientów – a wszystko to, dla naszej wygody, zebrane w jednym miejscu. Funkcja wbudowanych widgetów uzbroi nas w zdolność wyodrębniania szczegółowego profilu użytkownika. Twórcy narzędzia obiecują, że ich produkt dostarczy nam danych na temat takich wskaźników, jak ich lokalizacja, informacja o pierwszej lub kolejnej wizycie, zachowanie itd., natomiast funkcja modelowania wskaźników oferuje natychmiastowe raporty i łatwe udostępnianie danych.
10. Fathom
Fathom to najprostsza w obsłudze, skupiona na prywatności, alternatywa dla Google Analytics. Zapewnia jedynie dostęp do najbardziej przydatnych informacji, mieszczących się na jednej stronie, co prowadzi do łatwiejszego podejmowania decyzji marketingowych. Narzędzie to jest zgodne z GDPR i CCPA i nie zbiera żadnych poufnych danych, co dobrze świadczy o podejściu jego twórców do tak wrażliwych kwestii, jak prywatność. Jego struktura na poziomie przedsiębiorstwa nie powoduje przestojów dla naszej strony, nawet jeśli liczy sobie ona miliardy podstron. Dostępne wskaźniki pomogą nam w ocenie przepływu gotówki, rozwoju, zysku i innych wyznaczników wydajności.
Podsumowując
Monitorowanie stron to obszar, z którym zdecydowanie warto się zapoznać, jeśli pragniemy zrozumieć, które z naszych marketingowych praktyk działają na korzyść naszej firmy. To ważne, że nie rezygnując z Google Analytics mamy możliwość dostępu do innych, uzupełniających je narzędzi lub alternatyw dostępnych na rynku. Większość z narzędzi opisanych powyżej dostępna jest w wersji darmowej, a więc nie mamy nawet nic do stracenia.